„Pradinukų lygos“ projektas netrukus pakvies moksleivius priimti naujus smagius futbolo iššūkius ir praleisti laiką žaidžiant populiariausią masinio sporto šaką pasaulyje.
„Pradinukų lygoje“ gali dalyvauti kiekvienas 1, 2, 3 ir 4 klasės moksleivis, nepriklausomai nuo jo lyties ar jo, kaip futbolininko, gebėjimų ir įgūdžių. Kasmet šis Lietuvos futbolo federacijos ir Masinio futbolo asociacijos vykdomas projektas pritraukia vis daugiau mokyklų. 2022 metais jame užsiregistravo dalyvauti 428 komandos, o šiemet tikimasi vėl pagerinti dalyvių rekordą.
Registracija į būsimą sezoną www.pradinukulyga.lt svetainėje turėtų prasidėti rugsėjo 18 dieną ir baigtis spalio 13-ąją. „Pradinukų lygos“ žaidynės įtrauks vaikus nuo lapkričio 6-osios dienos.
Apie šio projekto ilgalaikę socialinę reikšmę ir poveikį mūsų šalies vaikams išsamiai papasakojo Lietuvos masinio futbolo asociacijos prezidentas Ignas Marcinkevičius, kviesdamas mokyklas tapti projekto dalimi bei kurti futbolo istoriją.
–Kodėl „Pradinukų lyga“ bei kiti vaikams skirti masinio futbolo projektai šiuo metu yra svarbūs ir tikslingi Lietuvoje ir, apskritai, Europoje? Ko Lietuvos masinio futbolo asociacija siekia inicijuodama tokius projektus kaip „Pradinukų lyga“?
–Pradėčiau nuo to, kad pandeminis laikotarpis apribojo dideliam vaikų skaičiui galimybę sportuoti, kadangi ilgokai nevyko tarpklasiniai ugdymo dalykai, daugelis vaikų sportavo tik savo klasėse arba nuotolinėmse pamokose, įsivyravo toks požiūris, kad gyvename tam tikrame „burbule“. Šitam projektui pradėjome ruoštis 2022 m. pavasarį ir tuo metu dar vyravo nežinomybė dėl formato, dar galvojome, jog mokyklos bus veikiamos tam tikrų karantino apribojimų. Jeigu būtų likę „burbulai“, norėjome kad vaikai sportuotų ir turėtų įdomios veiklos. Kadangi investavome daug resursų, siekėme, kad projektas įtrauktų kuo daugiau mokyklų ir darželių. Kai mokyklos pradėjo laisviau veikti, supratome, kad projektą reikės nežymiai pakoreguoti ir reikia išbandyti naujoves.
Lietuvos masinio futbolo asociacijai svarbu, kad būtų projektų tęstinumas visoms vaikų amžiaus grupėms. Daug vaikų, kurie tampa pradinių klasių moksleiviais, prieš tai sudalyvavo „Futboliuko“ žaidynėse, tad reikia, kad ir pradinėse klasėse jie turėtų sportinės veiklos. Lietuvai trūksta ne tik futbolo, bet apskritai ilgalaikių masinio sporto ir fizinio aktyvumo projektų. Vertinant pagal Europos Sąjungos statistinius vidurkius, mūsų šalis yra viena iš pasyviausių pagal mokinių fizinį aktyvumą. Su tuo susiję ir nutukimo, netinkamo judėjimo veiksniai. Tad turime ambiciją, kad būdami populiariausios sporto šakos atstovai, supažindintume vaikus su futbolu nuo mažiausių dienų ir skatintume nuolatos ir aktyviai sportuoti.
–Kuo šie projektai naudingi vaikams, pirmąkart pradėjusiems lankyti sporto būrelius? Kuo „Pradinukų lyga“ naudinga didaktiniu požiūriu bei kitais vaikų raidos aspektais?
–Bendrai, projektas yra unikalus tuo, kad jis apima skirtingas sritis. Su mokytojais paruošėme vaizdinę programą kaip tinkamai sportuoti, kaip atlikti tam tikrus pratimus. Pakvietėme specialistus, kurie paruošė iššūkius vaikams, kad jie galėtų išeiti iš savo komforto zonos ir mėgintų žongliruoti, perduoti kamuolį.
Per praktiką išmokstama – tas galioja tiek futbole, tiek kitose gyvenimo srityse. Parengėme „Pradinukų lygos“ knygutes, kurios buvo skirtingų temų užduotys, pradedant nuo pilietiškumo. Viena iš pirmų užduočių buvo susipažinti su Lietuvos himnu, įrašyti trūkstamus žodžius. Pridėjome užduočių, susijusių su matematika, anglų kalba. Neatsiribojome nuo saugaus eismo ir aplinkosaugos temų: vaikams reikėjo sužymėti kur nešioti atšvaitus, kad būtum kelyje matomas; suvokti kaip tinkamai rušiuoti šiukšles.
Tokiu būdu mes futbolą jungiame su aktualiomis visuomeninėmis temomis, o per sportines užduotis galima vaikus paskatinti būti aktyvesniais. Kiekvienam vaikui duodame taškų lentelę, kurią jie patys užpildo. Mes rinkome atsiliepimus iš mokytojų – didžioji dauguma jų buvo teigiami, nes mokytojai pastebėjo, kad vaikų elgesys pradėjo keistis į teigiamą pusę. Pavyzdžiui, viena iš užduočių buvo valgyti vaisius ir daržoves, tai vaikai pradėjo kasdien bent vieną vaisių ar daržovę suvalgyti, kas sveika mūsų organizmui. Reguliarus vandens gėrimas yra labai reikalingas, ką užmiršta ne tik vaikai, bet ir suaugę. Mokytojai pažymėjo, kad vaikai pradėjo keisti savo kasdienybę, įsitraukdami sveikos mitybos ir kitokių aktyvių įpročių ugdymą.
Turime pavyzdį, kad vienos mokyklos mokinys, kuris pusryčių nevalgydavo, turėjo nemažai problemų su sveikata, tačiau norėdamas gerai pasirodyti „Pradinukų lygos“ klasės lenktynėse, pakeitė savo įpročius, ėmė pusryčiauti ir tai davė pastebimą poveikį. Tad projektas turi daug sudedamųjų dalių, kurios atneš naudą. „Pradinukų lygos“ projektu siekta kelti individualius tikslus, varžymąsi padaryti žaismingą, įtraukti visą klasę, siekiant paskatinti komandišką bendradarbiavimą ir mokymąsi. Iš pateiktų atsiliepimų ir nuotraukų gausos matosi, kad klasės vaikai susivienijo įveikdami iššūkius.
–Galėtumėte pasidalinti, kurie asmenys prisidėjo prie programos rengimo? Ar lūkesčiai, susiklostę rengiant šią programą, pasiteisino bei ar iškilo netikėtumų, kurių nenumatė programos vykdytojai?
–Seniau buvome pradėję kurti „Pradinukų lygos“ knygos idėją, bet pasitelkėme profesionalius pedagogus, kurie dirba nuolatos su vaikais, jog turėtume praktinį knygos pritaikymą. Prie knygos prisidėjo Daiva Vilkienė, Ieva Pavlovskienė, mūsų kolega Martynas Karpavičius. Prie pačios pirminės idėjos prisidėjau aš, taip pat keitėmės patirtimi ir pavyzdžiais su kolegomis iš užsienio. Reikėtų padėkoti vaizdinėse pamokose dalyvusiems Sonatai Jonauskienei, Ievai Pavlovskienei, Mantui Brazdžioniui, Martynui Karpavičiui bei individualių iššūkių autoriams – „freestyle“ virtuozui Eduardui Butiuto ir Lietuvos rinktinės žaidėjai Gretai Valikonienei. Dėkoju visai komandai už sukurtą turinį, tikimės, kad su šiuo projektu judame į priekį. Nuoširdžiai sakant, smagu gauti tiek daug teikiamų atsiliepimų, net nenumanėme, kad pernai bus šitokia dalyvių gausa. Sulaukėme 428 komandų, kurios aktyviai pildydavo taškus.
Atlikome visų dalyvių apklausą, norėdami sužinoti, ar jie norėtų pradėti bendradarbiavimą su profesionaliais Lietuvos futbolo klubais ir organizacijomis. Apie 85 procentus išreiškė norą padėti tokį bendradarbiavimą, apie 7 procentus jų jau bendradarbiauja, o keli procentai nenori to arba nėra tam pasiruošę. Iš pateiktų atsakymų gavome rimtą žinutę, kad mokyklose yra daug aktyvių žmonių, tiesiog reikia jiems padėti rasti kelią bendradarbiauti su futbolo organizacijomis. Žvelgiant į šį kontekstą, turėjome susitikimą su Lietuvos vaikų ir jaunių ugdymo futbolo asociacija ir bandysime kartu kooperuotis ir skatinti bendruomeniškumą, jog futbolo organizacijos vykdytų įvairias veiklas su moksleiviais.
–Koks galėtų būti „Pradinukų lygos“ plėtojimo kelias būsimais metais? Kur vaikai, sudalyvavę „Pradinukų lygoje“ gali toliau dalyvauti futbolo veiklose?
–Kaip minėjau, norėtume, kad futbolo klubai plėstų savo bendruomenę, įtraukiant bendrojo lavinimo mokyklas ir darželius. Būtų nuostabu, jeigu treneriai ateitų į mokyklas ir darželius, prasidėtų dialogas, vyktų keletąkart per metus įžanginiai užsiėmimai, kad mokytojai pamatytų kaip tinkamai vykdyti tam tikrus pratimus. Šiais metais liekame prie pernykščio koncepto – iššūkių mėnuo klasėse. Pamatėme, kad tai yra labai veiksmingas projektas ir bandysime tuo pasinaudoti kviečiant dar daugiau futbolo organizacijų užmegzti bendradarbiavimo ryšius su ugdymo įstaigomis. Mums svarbiausia, kad vaikai sportuotų ir būtų pakviesti į futbolo organizacijas. Turime skatinti, kad vaikai judėtų ir žaistų futbolą.
Naudodamasis proga, norėčiau padėkoti visiems praeito sezono projekto dalyviams, kad jie buvo aktyvūs, skatino vaikų įsitraukimą, siuntė nuotraukas iš užsiėmimų. Pasidalinome virš 1000 fotografijų socialiniame tinkle „Futbolas visiems“, kas įrodo, kad projektas tikrai veikė. Iš gautų pastabų apie „Pradinukų lygą“ tikimės pakelti projektą į aukštesnį lygį ir pakviesti visus prisijungti būsimame sezone, kuris startuos jau netrukus!